Förverkliga dina musikdrömmar med hjälp
Skivbolagens talangscouter behöver inte längre lyssna på demoskivor för att avgöra om en artist är framgångsrik. Numera får artisterna sina första fans på Internet.
Idag slår de flesta artister först igenom på Internet innan de får ett traditionellt kontrakt och börjar sälja plattor. Megasajter som Myspace och Youtube gör det möjligt för vem som helst att nå ut med sin musik. Är musiken eller videon bra sprids den vidare i en rasande fart. Om en låt får stort genomslag på internet är det en god indikation på att folk gillar den och att det finns stora möjligheter att sälja skivor. Internetsajterna gör det även möjligt att se hur många och vilka som lyssnar på låten, vilket kan utgöra bra underlag för en eventuell lansering.
Brittiska Arctic Monkeys hade helt ovetandes ett gäng fans på Internet som byggde en My Space sida till dem. Sidan blev så populär att deras första singel tog förstaplatsen på Brittiska topplistan innan de ens hade släppt ett helt album Andra artister som har slagit först på Internet är Lilly Allen, the Lipetines och Wilcos.
Skrivet den 29 maj 2007, 16:35 av Anonymous
- logga in eller registrera dig för att kunna kommentera