Hur jobbar vi för mångfald på högskolan?


INTEGRATION. Kan vi använda kvotering eller är det dumt? Löser intervjuer eller arbetsprover frågan? Ger fler antagningssätt en större mångfald av studenter? Frågorna ställs av ordföranden för Sveriges Förenade Studentkårer, Moa Neuman, på hennes blogg. Hon öppnar där för debatt kring "att mångfald inte är en fråga som kan avgöras i dörren till högskolan genom att ändra lite på kriterierna för vem som får komma in och vem som snopet får stå kvar i kylan". Enligt Moa Neuman måste man på både högskolorna och inom studentrörelsen titta på "bra lösningar" såväl före som efter antagningen för att få personer från studieovana miljöer att nå högskolan. Hon skriver: [citat]"Högskolornas rekryteringsarbete är alltför ofta ett sorgebarn. Man går bara ut till de gymnasier dit man bjuds in och som oftast befolkas av barn till akademiker, istället för att själva göra ett övervägt urval av var informationen skulle göra mest nytta. Endast i undantagsfall arbetar man med information nedåt i åldrarna där det egentligen är mycket viktigare att väcka intresse än på gymnasiet då det oftast redan är försent."[slut_citat] Markus Hankins markus.hankins@studentis.com