Skrivet den 28 september 2006, 07:39 av Hoxon
Studenter belönas för enastående uppsatser
I takt med att konkurrensen om uppmärksamhet blir starkare och publiken allt
mer kräsen är det viktigare än någonsin med kreativa medieval för att fånga
mottagarnas intresse. Detta berörs i två aktuella studier, genomförda vid
Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms Universitet. Uppsatserna har i
dagarna belönats med uppsatsstipendiet ”Marknadskommunikation 2.0” som
Prime PR delar ut.
Kreativa medieval övertygar
I sin magisteruppsats ”Laga läckan” visar Lars Friberg och Erik Nilsson att
målgrupper som är skeptiska till reklam blir mer positiva till ett varumärke och
mer benägna att sprida vidare om det marknadsförs i kreativa medier.
Studenterna har gjort omfattande undersökningar och jämfört ett
reklambudskap som kommuniceras genom ett traditionellt, alternativt kreativt,
medium. Intressant nog tycks det även finnas möjlighet för aktörer att ”äga”
ett specifikt medium.
Föreslår ett etiskt ramverk
Men vart går gränsen för hur kreativ man får vara utan att spränga de etiska
gränserna? Den frågan har Mårten Larsson och Marianne Mesko från
Stockolms universitet ställt sig i uppsatsen ”Stealth Marketing”. Den handlar
om vad företag kan förlora när de inte är tydliga mot sina kunder om att de
utsätts för marknadsföringsaktivitet. Författarna visar att det kan skada
företagets varumärke när mottagarna inser att de blivit utsatta för denna typ
av kommunikation. Studenterna föreslår införandet av ett etiskt ramverk för
”word of mouth”-marknadsföring och menar att detta skulle hjälpa företag att
se var de etiska gränserna går och därmed bibehålla kundernas förtroende.
Lön för mödan
De två uppsatserna utsågs i dagarna till vinnare av pr byrån Primes årliga
uppsatsstipendium på temat Marknadskommunikation 2.0. Författarna vinner
ett stipendium på 25 000 kronor och en möjlighet att presentera sina uppsatser
på ett seminarium för vd:ar och marknads- och informationsdirektörer.
Juryn uppmärksammade också tre ytterligare uppsatser som belönades med
hedersomnämnanden – ”Oriktade Klagomål” av Carl Bjurling, Joel Bernhard
och Marcus Åhrén från Stockholms universitet, ”Singel eller Tillsammans?” av
Sofia Lindskog och Anna Jepson från Handelshögskolan i Stockholm samt ”Att
synas utan att vara synlig” av Carolin Larsson, Siv Tuer och Markus Norling,
Växjö Universitet.