Användarbild
Studenter belönas för enastående uppsatser I takt med att konkurrensen om uppmärksamhet blir starkare och publiken allt mer kräsen är det viktigare än någonsin med kreativa medieval för att fånga mottagarnas intresse. Detta berörs i två aktuella studier, genomförda vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms Universitet. Uppsatserna har i dagarna belönats med uppsatsstipendiet ”Marknadskommunikation 2.0” som Prime PR delar ut. Kreativa medieval övertygar I sin magisteruppsats ”Laga läckan” visar Lars Friberg och Erik Nilsson att målgrupper som är skeptiska till reklam blir mer positiva till ett varumärke och mer benägna att sprida vidare om det marknadsförs i kreativa medier. Studenterna har gjort omfattande undersökningar och jämfört ett reklambudskap som kommuniceras genom ett traditionellt, alternativt kreativt, medium. Intressant nog tycks det även finnas möjlighet för aktörer att ”äga” ett specifikt medium. Föreslår ett etiskt ramverk Men vart går gränsen för hur kreativ man får vara utan att spränga de etiska gränserna? Den frågan har Mårten Larsson och Marianne Mesko från Stockolms universitet ställt sig i uppsatsen ”Stealth Marketing”. Den handlar om vad företag kan förlora när de inte är tydliga mot sina kunder om att de utsätts för marknadsföringsaktivitet. Författarna visar att det kan skada företagets varumärke när mottagarna inser att de blivit utsatta för denna typ av kommunikation. Studenterna föreslår införandet av ett etiskt ramverk för ”word of mouth”-marknadsföring och menar att detta skulle hjälpa företag att se var de etiska gränserna går och därmed bibehålla kundernas förtroende. Lön för mödan De två uppsatserna utsågs i dagarna till vinnare av pr byrån Primes årliga uppsatsstipendium på temat Marknadskommunikation 2.0. Författarna vinner ett stipendium på 25 000 kronor och en möjlighet att presentera sina uppsatser på ett seminarium för vd:ar och marknads- och informationsdirektörer. Juryn uppmärksammade också tre ytterligare uppsatser som belönades med hedersomnämnanden – ”Oriktade Klagomål” av Carl Bjurling, Joel Bernhard och Marcus Åhrén från Stockholms universitet, ”Singel eller Tillsammans?” av Sofia Lindskog och Anna Jepson från Handelshögskolan i Stockholm samt ”Att synas utan att vara synlig” av Carolin Larsson, Siv Tuer och Markus Norling, Växjö Universitet.
Om oss Student.se Studier Jobb och Karriär Community Nöjen Våra andra sajter:  
FAQ Copyright © 2010 Studentlya Jobbmarknaden Bloggar Erbjudanden Traineeprograms.com Smartster.se
Allmänna villkor Abovo Media Group AB Kurslitteratur Platsannonser Forum Nöjesguide Yrkesroller.se Smartster.no
Cookies Dir: +46 (0)33 722 00 00 Stipendier Traineeprogram Foton Recept Studentlya.nu Smartster.com
  Mob: +46 (0)704 22 22 01 Uppsatser Yrkesroller Sök Studenter   MVGPlus.se Festivalinfo.se
  Mail: info@abovomedia.com Hälsoskolan       Studentuppsatser.se Abandonia.com
          Studentertyckertill.se Reloaded.org
          Snuttis.se
               

Hitta ett jobb hos LeoVegas