Skrivet den 12 juni 2005, 20:33 av Siry
Som nybliven student för terminen måste jag bara ta upp en grej som stör mig. Under hela grundskoletiden och gymnasietiden har man fått acceptera att skolan mest bara handlar om korvstoppning. "Lugn, du får lära dig att tänka mer självständigt senare, men först måste du ha en grundkunskap. Bla bla bla..." Och nu när det var dags för universitetsstudier fortsätter samma sak! En sanning presenteras och den ska vi lära oss. Var kommer det kritiska tänkandet in? Hur ofta får man veta historien bakom faktan? Enligt min uppfattning handlar studierna allt för mkt om att man helt enkelt genom tenta ska bevisa vad man lyckats stoppa in i huvudet, men efter egna reflektioner kring ämnet frågas ytterst sällan. Herregud, memorera saker kan barn oxå göra. Visst är baskunskaper viktiga, men bara om man kan överföra dem till seriösa diskussioner. Skolan bidrar redan från starten genom sin passitivitet med inskränkning av det egna fria tänkandet!!! Aja baja!
En annan sak jag skulle vilja klaga på är konkurrenstänkandet (betyghetsen) bland studenter som i sig oxå leder till att folk håller inne med sina egna tankar för att andra ej ska få tillgång till dem. Borde vi inte fokusera mindre på betyg och mer på själva ämnet? Komentarer?[color=darkred][slut_color]