Skrivet den 9 mars 2005, 15:06 av Sverker
Skickade in en ansökan om merkostnads lån till CSN i november. I mitten på Januari när fortfarande inget svar kommit så ringer jag och de beklagar väntetiden och lovar att skynda på ärendet.
Det går en tid och jag hör fortfarande inget. I slutat på Januari ringer jag igen och blir kopplad till det kontor som fått min ansökan och beklagar dröjsmålet och ger fdörklaringen att handläggaren som fått ärendet har varit sjuk och inte lämnat vidare det varpå de lovar att återigen skynda på ärendet.
I mitten på februari har jag fortfarande inte hört nåt utan ringer igen, denna gång med en lätt irriterat tonfall. De beklagar i sedvanligt fall förseningen och jag blir kopplad till detkontoret där mitt ärende ligger. Får prata med en handläggare. Jag frågar vad som har tagit sån tid. Får till svar: "Du har glömt att fylla i hyran och det totalbelopp du vill låna, så jag måste skicka tillbaka handlingarna till dig..." Varpå jag totalt tappar besinningen och nästan skriker: "Men varför i helvete har ni inte skickat dem tidigare? Jag har väntat på besked sen i november! Ni skickar djävlar i ig inte tillbaka några handlingar utan den här sörjan får ni reda upp. Jag tänker inte ta iden." Får till svar att: "men vi måste ha din underskrift..." varpå jag svararden har ni redan. hyran ärx och totalbeloppet x fyll i det och skicka pengarna till mig".
Blev så less att jag till slut la på luren varpå de ringde upp och sa att jag bara kunde skriva på ett vanligt papper det belopp jag ville låna så skulle de ordna resten. 3 dagar senare hade jag pengarna.
Men det jag undrar över är. Skickar inte CSN tillbaka felaktigt ifyllda blanketter eller lägger de dem bara på en hylla?
Otroligt att efter nästan 3 månaders väntetid och 3 samtal så lyckas de komma fram till att jag inte fyllt i den rätt. Det borde väl ha uppdagats bra mycket tidigare.
Skulle vara intressant att få veta hur de arbetar.